|
|
Din, sağ siyaset,
sol siyaset ve “düzene” karşı nasıl bir muhalefet?
Siyasette “sağ” ve “sol”
kavramlarının nereden geldiğini pek çoğumuz biliriz ama bilmeyenler için
de kısaca hatırlatalım:
“Olay”, 1789-1799 yıllarında yaşanan Fransız devrimi’nde geçer.
O dönemde, Fransız Parlamentosunda başkanın bulunduğu yerin sol tarafına
"devrim"den, sağ tarafına "kraliyet"ten yana olanlar oturduğu için,
“siyasi taraflar” belki de kolayca tanımlanıp söylenebilsin diye “sağcı”
ve “solcu” diye adlandırılmışlar.
Yani o günlerde tesadüfen salona ilk giren kralcılar solda, devrimciler
sağda kümelenselerdi, şimdi belki de sağcılığın devrimcilik, ilericilik
anlamına geleceğini kabul etmek yanlış olmazdı değil mi?
Hatta oradaki salonun durumuna göre, bu siyasi kanatlardan biri
yukarıda, diğeri aşağıda oturuyor olsaymış, belki de şimdi biz o siyasi
kanatları “aşağıdakiler” ve “yukarıdakiler diye adlandırabilecektik.
Biraz dikkatli olanlar, bunun günümüzdeki ufak belirtilerini bile
görebilirler:
Bilirsiniz, büyük toplantı salonları, oturanlar birbirinin görüşünü
engellemesin diye eğimli, yani “anfi” şeklinde yapılmıştır.
Bu salonlarda yönetime yakın ve bir şeyler yapmak isteğinde olanlar
önde, biraz “mesafeli” ya da “isteksiz” olanlar arkalarda; ya da bu
eğimli salonlara göre tanımlarsak “yukarılarda” otururlar.
Nitekim, Bizim Büyük Millet Meclisimizde de “yukarı”larda oturanlara
“yaylacılar” denir.
*
Malum, “sağ siyaset” tutucudur, değişimlere karşıdır.
Ekonomide de “bırakınız yapsınlar, bırakınız geçsinler”ci, yani
“Ellemeyin, böyle gitsin”cidir.
Diğer taraftan, kapitalist düzende yaşayan toplumlarda, bu düzenin
doğası gereği, hiçbir zaman sağlıklı bir gelir ve servet dağılımı
olmadığı, yoksulların ve güçsüzlerin çoğunlukta ama servet sahiplerinin
iktidarda olduğu; kağıt üzerinde gösterilen eşitliğe rağmen siyasetin
hiç bir zaman “parasızlar” tarafından belirlenemediği göz önünde
bulundurulursa, bu ekonomik dengesizliğin her zaman için “düzene itiraz”
yönünde bir istek yaratacağı açıktır.
Düzenin hakimi sağ iktidarlar, bu değişim isteklerini “sadaka” dağıtarak
susturmak gibi bir ekonomik tavizle, umut dağıtmayla, göz boyamayla,
baskıyla bir miktar bastırsalar da; her zaman bunu destekleyen bir başka
unsuru daha; “din”i kullanmaya ihtiyaç duyarlar;
Çünkü dinler hiç bir zaman “değişim”den yana olamazlar.
Nedeni açıktır.
Dinlerde her şey “düşünmeye” ve bu düşünce ile bir şeyleri gerektiği
yönde değiştirmeye değil, binlerce yıl önce yazılmış kutsal kitaplara ve
çok fazla irdelemeden orada yazılı olanlara çok fazla soru sormadan
“inanmaya” ve orada yazılanları nesilden nesile bire bir “nakletmeye”
dayanır.
Dolayısıyla; aslında toplumsal koşullar, hayat, ekonomi, bilim
geliştikçe; yani “Dünya döndükçe” “yöneten-yönetilen” ilişkilerinin de
değişime açık olması ve “yenilenmesi” gerekirken “din”i referans alarak
yürütülen siyaset mevcut yapıyı ve iktidarı “muhafaza”ya hizmet eder.
Sağ siyaset, akademik olarak açıkça savunamasa da, günlük siyasetini
çoğu zaman “din”e dayandırırken, hep tribünlere oynamış ve tabii ki
karşısındaki “sol” siyaseti köşeye sıkıştırmak için de, aslında böyle
olmadığı halde “din karşıtı” göstermeye çalışmıştır.
Bu durum, toplumsal yapının bilinen niteliği dolayısıyla kent
merkezlerinden varoşlara, kırlara doğru gidildikçe kendini daha fazla
gösterir.
*
Peki, binlerce yıllık geçmişten “nakli” değil de şimdiki “aklı” esas
alan, refahın giderek daha geniş kitlelere yayılmasını, gelişimden
herkesin nemalanmasını, toplumun o günkü ihtiyaçlarının karşılanmasını;
kısaca her geçen gün daha ileriye gitmenin yollarını arayan ve bu
arayışını anlatarak kitleleri arkasına alması gereken “sol” partiler
acaba böyle bir tutum karşısında ne yapmalıdır?
Acaba, her türlü ilerlemeyi savunmakla birlikte “sağ partilerin
yaptığını da ihmal etmeyip” mümkün olduğu ölçüde o da mı dini
kullanmalıdırlar; yoksa "siyasetlerini" halkın dini inançlarından ayrı
tutarak, sağ partilerin çekmek istedikleri sahalarına girmeden, dinin
siyasetin malzemesi haline getirilmesini kabul ve bu tartışmalara
iştirak etmeden mi anlatmaya çalışmalıdırlar?
Siyasetin günlük akışına baktığımızda, birkaç sol parti dışında
özellikle ana muhalefet partisinin, sol siyaset yapmakla birlikte, sağ
siyasetin kullandığı “din”i argümanları da kullandığını görmekteyiz.
Bu tavrın bir açıklaması, sol siyasetin sağ siyasetin söylediği gibi
“din”e karşı olmadığını ispatlama yani kendini kendini savunma gayreti
ise, diğer açıklaması bu alandan kendilerinin de yararlanmak, halka
ulaşmada bu önü karşı tarafça açılmış yolu da ihmal etmemek, sağ
partilerle bu alanda da rekabete girmek diye düşünülebilir.
Peki, hangi amaçla olursa olsun, şimdi ülkenin gündemine oturmuş bu
uygulama doğru ya da akılcı bir yöntem sayılabilir mi?
-Bir sol parti acaba siyaseti “dini” referanslarla da sürdürdüğünde
kendi ideolojik “net”liğine ya da “saflığına” zarar vermiş olur mu?
-Bir sol parti, artık kendisi de bu konulara taraf olup tartışmalarına
girmekle “dinin siyaset alanında kullanılması”na dolaylı olarak
katılmakla; sağ partiler kadar şanslı, birikimli ve daha da önemlisi
"gözü kara" olmadığı bir alanda siyasi yarışa girmekle, bu tür bir
yarışta, aslında kendini yine kendi eliyle “eksik rekabete” yani düşük
bir şansa mahkum etmiyor mu?
-Ve dahası; bir sol partinin, ya da bir iktidar karşıtı partinin,
-örgütlenmesinden söylemlerine kadar- yönünü "bu biçimde" belirlemesi
acaba “düzen”in kurduğu tuzağa düşmesi midir?” demesek de bu düzeni bir
hayli keyiflendiren bir seçim mi?
*
Şimdi yukarıda sorduğumuz ve aslında herkesin düşünmesi gereken sorulara
kendi cevaplarımızı sıralayalım:
1. Bir partinin temel felsefesi, dünya görüşü ve programı anlamındaki
“Siyaset” aslında her yönü ile kendi içinde bütünlük ve uyum gösteren
bir modeldir, “strateji”dir.
Dolayısıyla, sol partilerin modellerinde, zaman zaman rakibi olan sağ
partilerin hiç de doğru ve yerinde olmadığı halde kullandıkları “din”
unsurunu kullanmaları, onlardan rol çalmaları kendi temel felsefelerine,
programlarına zarar verir. “Bu iş taktikseldir, temel prensiplerimize
zarar vermez” dense de zaman içinde -maalesef- o felsefenin netliğinin,
diriliğinin bozulmasına yol açar.
2.Toplumun dini motiflerle yönlendirilmesi, bu motiflerin ön plana
çıkarılması, bu tablonun iktidarın temel dayanağı haline gelmesi; devlet
yapısının giderek dini esaslara ve dolayısıyla “tutuculuğa” düşmesine
yol açacaktır.
İnsanların içinde bulunduğu koşulları tartışması ve daha iyiyi, daha
doğruyu, daha yeniyi aramak yerine bunun dışındaki konulara
yönlendirilmesi, “o toplumun sadece yerinde saymasına”, bu da orada
kurulu “düzen”in aynı koşullarda sürdürülmesine yarar.
Bir sol siyasetin, “taktiksel olarak” sağ siyasetin istismar alanına
girerek dini kullanması, belki kimi siyasetçilere bazı imkanlar sağlar
ama o siyasete hiçbir zaman şans verip “solu” “sağdan dolaşarak iktidara
getirme” şansı vermez.
Daha önce de söylemiştik; birincisi, bu iş başta solun temel
felsefesini, modelini yıpratır; ikincisi, bu alanda kimse bir sağ parti
kadar cüretkar ve avantajlı olamaz.
Dini referans alarak yapılan siyasette “sağ”, din ile ortak olan tutucu
nitelikleri dolayısıyla her zaman “sol”dan daha kazançlı çıkar.
Dolayısıyla “sol” siyasetin aleyhe sonuç verecek alanlardan, daha
avantajlı olduğu alanlara kaydırılmasına, daha doğrusu kendi doğal
yatağından çıkarılmamasına dikkat edilmelidir.
3.Sol siyasetçilerin kendi kulvarlarında yol almak varken bazen şans ve
becerilerinin daha düşük olduğu “sağ” siyaset alanına kaymaları
şanslarını azaltıyorsa, acaba bu tavır her zaman kendi tercihleri midir?
diye de düşünülebilir.
Değildir tabii.
Belki de toplumun bir kesiminin sırf her konuda olduğu gibi inanç ve
ibadet hürriyetinde de “eşit yurttaşlar” olmaktan dolayı sahip olması
gereken dinsel haklarını koruma güdüsü ile girilmek zorunda kalınmıştır
o alana.
Ama, o kesimi sonuna kadar haklı olunan “insan hakları” açısından kollar
ve “savunurken”, bunu siyasi çatışmanın ana konusu haline getirmemek,
siyaseti bunun üzerine kurmamak şartıyla tabii.
Bunu yapamazsanız; siyasetin konusu, gündemi doğal olarak sizin olmasını
istediğiniz alandan kayacak ve, doğruca “sağ” siyasetin kendi bahçesine
yuvarlanıverecektir.
Bilerek ya da bilmeyerek, hele hele toplumun işsizlik, yoksulluk ve
yolsuzluk “cangıl”ında şaşkına döndüğü bu zamanlarda siyasetiniz hala
genelde dini konular etrafında dönüyorsa, gerçeği teslim etmekte yarar
var: “düzen” bundan çok mutludur.
“Eziliyorlar, soyuluyorlar, sadakaya muhtaçlar, yine de gidip iktidara
oy veriyorlar” “ama neden?” diyor ve buna kökten bir cevap arıyorsanız,
bilin ki bunun doğru cevabı “düzen”dir.
Kişisel beceri düzeyi, sizin adayın daha az makarna dağıtmış olması ya
da hemşehri örgütlemesinin daha zayıf olduğu, kimilerinin oyları
bölmesi, seçimi protesto etmesi falan gibi şeyler asla değil.
|
|